Seilingar 2024

Seilingar 2024

Så blev säsongen 2024


Sjösättning, seglingsmöte och vårfest 11 maj

Årets sjösättning av Allmogebåtarna






















I strålande försommarväder sjösattes ToS jullar under lördagen den 11 maj. Som vanligt kom en stor frontlastare till Lilltången för att försiktigt lyfta våra nyrustade jullar i sjön. Det doftade tjära och terpentin. Många hjälptes åt att säkert få dem över
kanalen till sommarvistet vid bugången. Master ska på, riggar justeras och inte minst, hur tät är båten. Spännande om någon sjunker!


Härliga stunder väntar! Vi hoppas på en mer seglingsgynnsam sommar 2024!


Efter sjösättningen hölls ett jullemöte för alla julleseglare och gastar. Sedan något år samlas berörda för att diskutera och planera sommarens seglingsaktiviteter. Goda förslag framfördes och togs till anteckningarna (Klicka här för att se anteckningarna). Nu väntar vi bara på att säsongen ska dra igång!


Senare på kvällen inbjöds alla medlemmar i föreningen på Vårfest i den ”nya” Sippan. Vi var ett tjugofemtal som njöt av räkor med tillbehör, kaffe med hembakad vårlig rabarberkaka.


Dessutom hade vi öppen port mot havet och en ljuvlig försommarkväll med sol ochsvaga vindar – livsandarna vaknar efter en kall, regnig och blåsig vinter! 


Text o bild Ann Christin A

Termosseglingar onsdagar


Termossegling betyder att vi seglar med allmogebåtarna till ett gemensamt mål där vi umgås, badar, promenerar eller gör vad man finner nöjsamt.


Ons 5 juni     Termossegling 1 Inställd pga av vädret.


Ons 26 juni Termossegling 2


Vi blev tre båtar och åtta deltagare som

seglade från Tången respektive Rydbergskajen

Stenskär.


Det hela började med kaffe i Sippans Bu

klockan 11.


Mats och jag fick hjälp av Börje med att rigga Göta. För Mats var det första gången segling med föreningens båtar. Men han har en lång erfarenhet av att segla. Han haft både en Mälar 22:a och en Skärgårds 30:a. Den senare i en mer modern version. Han har även seglat Gotland runt mm. 


Det kändes tryggt och trevligt att ha honom vid rodret.


















Tillägssplatsen                                                                   Berit på väg in                              Mats vid rodret på Göta.



Vi satte kurs väster ut för att runda Långön för att sedan kryssa mot Stenskär som var dagens mål. En perfekt plats för att lägga till med dagens vind


Medhavd fika intogs som traditionen bjuder med trevligt småprat.


Hemresan gick öster om Långön i svag vind.


Man är verkligen lyckligt lottad som får en så fin dag.
















Tack Börje och Ann-Christin med lite fackelblomster

för ett fint arrangemang.


Sakta hemåt med fladder i seglen.













Ons 14 augusti Termossegling 6


Genomfördes av 2 jullar – Göta och Argo gick ut på sjön med målet Hållö;
En dag med segling, bad och termoskaffe att minnas i vinter!


Rösholmen runt

Inställd pga otjänliga kastvindar. 


Även efterfesten i Olles Bu blev inställd

Bild från förra året.


VM segling 1 söndagen den 30 juni.


VM segling 2 fredagen den 19 juli.


Nytt datum för VM segling 3

Måndagen den 12 augusti

Väderrapporten betecknas som säker med vindar runt 4-6 m/s och sol


VM 3 240812


Vi startar kl 13.00 på gamla stället mellan Saxen och Hampholmarna. 2 bojar är utlagda.


Inget rorsmansmöte.


Startprocedur:

  • 3 tut 10 min före start
  • 2 tut 5 min före start
  • 1 längre tut vid start


Tjuvstart:

Gå tillbaka till startlinjen och börja om.


Banor:

Se bifogat sjökort!


Lång bana:

  • Från start till runt Nisseböen om BB
  • Runt Skäret-i-Gapet om BB
  • Runt Ålekråkan om BB
  • Mellan Dödholmarna och Saxen
  • Runt Skäret-i-Gapet om SB
  • Runt Nisseböen om SB
  • Till Mål


Mål:

Nocken Tångebryggan ens magasinet på Hampholmarna


Kort bana (öppen för Alona II, Argo, Elsa, Vega, Vilgott):

  • Som ovan fram till mellan Dödholmarna och Saxen
  • Därefter runt Gräseböen om SB
  • Till Mål


Frågor:

Ring 0702-900345, mail: bac.appelqvist@gmail.com


Anmälan:

Senast söndag 11 augusti


Börje



Fredagen den 23 augusti

Klubbmästerskap

Fest efteråt?

Kort och lång bana


Lördagen den 12 oktober

Båtupptagning, jullemöte och fest

Sedvanlig båtupptagning.

När båtarna ligger färdiga på land så utvärderar vi den gånga säsongen och planerar för den kommande i Sippan.

Därefter fest.

Historien om bohusjullen Boman, Fiskebäckskil


När vår far och mor i slutet av 1930-talet började sällskapa förstod (hoppades) vår farfar att det kunde bli barnbarn framöver, så han lät bygga en julle på Lilla Bornö inne i Gullmaren. Jag var inte namnet på båtbyggaren. 


Farfar, Carl Svensson (och även vår far Tore) fiskade räk i Gullmarn, så han var väl känd där.


Byggåret var 1939. Det sattes från början in en 2 hk Solomotor som gick på bensin/fotogen. Även mast och rigg ingick.


Efter några år kom barnbarnen. Berit född -43, jag -44, Stina -46 och Britta -51. Tore hade sedan tidigare en 23-fots snipa som han seglade badgäster med. Snipan hade Tore uppkallat efter en kusin, Karin (Berntsson, sedemera gift Moberg). Hon hade då sällskap med Henry Boman, så Tore att Boman var ett passande namn. Det blev inget giftermål mellan dem., men Boman har hängt med.


Jag tror att Tore använde Boman till hummerfiske en tid. Men båten användes även till makrillfiske och för att komma ut till holmar för att sola och bada. Flera av mammas syskon som flyttat från Fiskebäckskil kunde använda Boman på semestern.


Från vi var små sprang vi, Bertil och Nils, ned till bryggan och hoppade i båtar. Ibland fick vi tag i någon som var större att starta motorn så vi kunde köra någon tur i Kilen.


Ett äventyr


En gång, Bertil var ca 7,5 år och bara 6 (!) fick vi Lennart Dahlqvist att starta motorn (Lenart rodde en julle som färja mellan  Östersidan och Fiskebäckskil med kunder som skulle till affären i Fiskebäckskil).


Den här dagen körde vi en lite längre tur. Pappa Tore var ute och med Karin och badgäster för att fiska. Så vi tuffade ut. Bertil styrde och jag låg på  mage i fören och tittade rakt ner i vattnet för att hålla reda på grund. 


Jag tror att vi kom ut vid Harpö någonstans, när vi fick syn på Karin långt ute. Pappa fick även syn på oss och förstod vad som stod på. Han beordrade badgästerna att dra upp dörjerna och så gick han och mötte oss.


När han var några båtlängder ifrån ropade han "Har ni slagit på fotogenen?". Det hade vi givetvis,  vi var ju väldigt erfarna.


Det var ju så att bränsletanken var delad i en bensindel, på kanske 2 liter och en fotogendel på kanske 6-7 liter. Man startade motorn på bensin och när motorn var varm slog man om till fotogen, motsvarande innan man skulle stanna motorn för att ha bensin i förgasaren för nästa  start. Bensinen var ca fem gånger så dyr som fotogenen. i alla fall så pekade pappa ut hur vi skulle ta oss hem mellan holmarna och det fiskade vi. Pappa och gästerna åkte iväg för att fortsätta torskfisket.


Vi, Bertil och Nils, försökte också att segla med Boman, men det gick sådär. Vi seglade in i Gullarn i undanvind. Men när vi skulle kryssa hem vann vi inget i höjd för varje slag, så vi startade motorn på hemvägen. Vi var lite äldre då och kunde starta motorn själva. Jag tror att vi skulle ha lagt på några decimeter på kölen för att kunna ta mer höjd på kryssen.



I slutet på 50-talet använde mamma Irenes bror, Ernst Kilbo, Boman mer när han och Ingeborg hade semester. Så han gjorde en investering i en ny motor, en Albin 1-cylindrig ca 8-10 hk. Den var väldigt modern och lättstartad. Denna motor satt i hela vår ungdom. Bertil övertog Boman mer och mer, men alla hade tillgång till båten. På senare år använde Bertil Boman för segling och motorn togs ur, (jag minns inte vilket år).


Ca 1995 tog Bertil isär Boman för spunningen i fören var lite dålig, stäven likaså, så borden kapades någon cm, ny stäv av ek, övre gången som tidigare varit ek byttes till fur, även byttes några spant. Och han seglade ständigt. Senare blev Bertil för gammal för segling, men Brittas son , så han tog över Boman till Stångholmesundet i Lysekil för segling några år. Efter att Axel haft jullen återfördes den till gamla bryggan och Maria (Bertils dotter). Ingen tog riktigt ansvar för underhållet, så därför tog vi kontakt med "Tôllar o Seil).


Nu är det ju lite att göra på jullen; akterspegeln har väl fått lite påfrestning av en snurra, strågkölen är loss och behöver bytas, kanske skulle kölen läggas på 5-10 cm för kryssens skull. På grund av is i båten i höstas borrade jag ett nytt naula (dyveke). Nu finns det tre stycken: mitt nya (10 mm) på styrbords sida, framför detta ett metall som Bertil satt dit och ett orginal på babords sida. Några kanske bör pluggas.


Vi ser fram emot att besöka Fisketången och se Boman i ett nytt sammanhang.


Fiskebäckskil 240915


Nils Kilbo, mob 070-5491729