Villgott

Villgott

Motor Jôlle A

Byggd: 1948 Orust

Bryggplats: Rydbergskajen, Gravarne

( )

Ägare: Ulf Hanisch

Telefon: 070-5108571

E-post: ulf@inttex.se

Villgotts historia.


Villgott - klinkbyggd julle med en SEFFLE 14FV tändmotor och med bomullssegel sydda av Ullas Segelmakeri på Fisketången.


Troligtvis byggd ca 1948 då motorn No: 6172 enligt följesedel levererades den 17:de mars 1948 till Johan Perssons Mekaniska Verkstad i Gravarne, via Dingle.


Följande uppgifter har jag fått av Bengt Carlsson på Jänkegången 2, Fisketången:


1. Båten beställdes på Orust av Anders Alfredsson Gross, Västergatan3, Gravarne som använde den till småfiske fram till 1969.


2. 1969 köptes den av Bernad Karlsson Rosegårdsgatan 12 (far till Bengt) som behöll båten i familjens ägo till 1991. 1990 beställdes segel av Ulla Erstedt.


3. 1991 såldes jullen till Bernt Nilsson, Brunnsgatan av Bengt men efter bara ett par år fick Bernt sälja båten av hälsoskäl.


4. Den hamnade då hos en lokförare i Fiskebäckskil som var gift med Smen's Eva (Karl-Axel Karlsson som var smed hos Frosströms)


Vad som sedan hände fram till jag fann den till salu på blocket på Vargön, säljare var Robert Hallgren (båtens namn var då Två Bröder) är dolt i dunkel.


Numera finns den åter på Fisketången endast 3 hus bort från Bengt Carlsson.


Villgott's och min första sommar tillsammans ihop var ingen höjdare då topplocket visade sig vara sprucket. Men med hjälp av Ulf Hjelm, Stenungsund och Magnus Ekholm från Småland göts ett nytt, och sedan dess så tuffar den på utan problem.


Båten

Båttyp:

Motor Jôlle A

Byggår:

1948

Byggplats:

Orust

Byggmaterial:

Bord fur, ekspant

Byggsätt:

Ägare

Ägare:

Privat

Ägare:

Ulf Hanisch

Telefon:

070-5108571

E-post:

Ulf Hanisch

Tidigare ägare:

1948 Anders Alfredsson Gross, Gravarne

1969 Bernad Karlsson

1991 Bernt Nilsson

? Lokförare i Fiskebäckskil

Därefter oklart.

? Såld av Robert Hallgren till Ulf Hanisch

Mått

Löa:

490 cm

Böa:

200 cm

Djup:

 cm

Stäv-Mast:

 cm

Mast:

cm

Stage (spristång):

cm

Segel

Storsegel:

 m2

Klyvare:

 m2

Total segelarea:

 m2

Segelställ:

TBD

Motor

Motor:

Seffle 14 FV tändkulemotor

Ytbehandling

Botten utsidan:

Utsidan:

Insidan:

Tofter:

Reling:


Vilgot

Ägare/fadder:  Ulf Hanisch                                   Vore bra om ägare och fadder delas i register

Telefon:             070-5108571                              

Email:                ulf@inttex.se                              

 

Handikapp.

Har hittat ett äldre dokument om detta. Har inte lagt in det. Hoppas på hjälp med aktuell lista.

Finns tre rubriker: Handikapp 2-4 m/s, Hk 5-8 m/s. Hk 9-12 m/s. Finns ”Handikapp” ifyllt för en båt.

 

Båtinformation

Typ: Motor Julle

Klass: Jôlle A

Inköpsår:

Pris:

 

Rigg

Rigg:

Storsegel:      m2     

Klyvare:      m2

Topp:      m2

Total segelarea:     m2

 

Tid anv:                                       Inget ifyllt för någon båt. Vet inte vad det är.

 

Mått

Löa:   490 cm  

Böa:   200 cm

Djup:    cm

s-m (eller s-m) :    cm         Både s-m och m-s förekommer. Först angavs s-m, vilket jag använt.

mast:    cm

stage:    cm

pege:    cm

 

Bygginformation

Byggår: 1948

Byggare: 

Byggplats: Orust

Byggmaterial: Fur. Ekspant

Byggsätt:

 

Diverse

Förste ägare:

Övrigt:         Trären. Seffle 14 FV tändkulemotor

Handikapp:          

Anmärkning:


Ägare/fadder:                                                         Vore bra om ägare och fadder delas i register

Telefon:                                                                   

Email:                                                                      

 

Handikapp.

Har hittat ett äldre dokument om detta. Har inte lagt in det. Hoppas på hjälp med aktuell lista.

Finns tre rubriker: Handikapp 2-4 m/s, Hk 5-8 m/s. Hk 9-12 m/s. Finns ”Handikapp” ifyllt för en båt.

 

Båtinformation

Typ:

Klass:

Inköpsår:

Pris:

 

Rigg

Rigg:

Storsegel:      m2     

Klyvare:      m2

Topp:      m2

Total segelarea:     m2

 

Tid anv:                                       Inget ifyllt för någon båt. Vet inte vad det är.

 

Mått

Löa:    cm         

Böa:    cm

Djup:    cm

s-m (eller s-m) :    cm         Både s-m och m-s förekommer. Först angavs s-m, vilket jag använt.

mast:    cm

stage:    cm

pege:    cm

 

Bygginformation

Byggår:

Byggare: 

Byggplats:

Byggmaterial:

Byggsätt:

 

Diverse

Förste ägare:

Övrigt:        

Handikapp:          

Anmärkning


Historien om bohusjullen Boman, Fiskebäckskil


När vår far och mor i slutet av 1930-talet började sällskapa förstod (hoppades) vår farfar att det kunde bli barnbarn framöver, så han lät bygga en julle på Lilla Bornö inne i Gullmaren. Jag var inte namnet på båtbyggaren. 


Farfar, Carl Svensson (och även vår far Tore) fiskade räk i Gullmarn, så han var väl känd där.


Byggåret var 1939. Det sattes från början in en 2 hk Solomotor som gick på bensin/fotogen. Även mast och rigg ingick.


Efter några år kom barnbarnen. Berit född -43, jag -44, Stina -46 och Britta -51. Tore hade sedan tidigare en 23-fots snipa som han seglade badgäster med. Snipan hade Tore uppkallat efter en kusin, Karin (Berntsson, sedemera gift Moberg). Hon hade då sällskap med Henry Boman, så Tore att Boman var ett passande namn. Det blev inget giftermål mellan dem., men Boman har hängt med.


Jag tror att Tore använde Boman till hummerfiske en tid. Men båten användes även till makrillfiske och för att komma ut till holmar för att sola och bada. Flera av mammas syskon som flyttat från Fiskebäckskil kunde använda Boman på semestern.


Från vi var små sprang vi, Bertil och Nils, ned till bryggan och hoppade i båtar. Ibland fick vi tag i någon som var större att starta motorn så vi kunde köra någon tur i Kilen.


Ett äventyr


En gång, Bertil var ca 7,5 år och bara 6 (!) fick vi Lennart Dahlqvist att starta motorn (Lenart rodde en julle som färja mellan  Östersidan och Fiskebäckskil med kunder som skulle till affären i Fiskebäckskil).


Den här dagen körde vi en lite längre tur. Pappa Tore var ute och med Karin och badgäster för att fiska. Så vi tuffade ut. Bertil styrde och jag låg på  mage i fören och tittade rakt ner i vattnet för att hålla reda på grund. 


Jag tror att vi kom ut vid Harpö någonstans, när vi fick syn på Karin långt ute. Pappa fick även syn på oss och förstod vad som stod på. Han beordrade badgästerna att dra upp dörjerna och så gick han och mötte oss.


När han var några båtlängder ifrån ropade han "Har ni slagit på fotogenen?". Det hade vi givetvis,  vi var ju väldigt erfarna.


Det var ju så att bränsletanken var delad i en bensindel, på kanske 2 liter och en fotogendel på kanske 6-7 liter. Man startade motorn på bensin och när motorn var varm slog man om till fotogen, motsvarande innan man skulle stanna motorn för att ha bensin i förgasaren för nästa  start. Bensinen var ca fem gånger så dyr som fotogenen. i alla fall så pekade pappa ut hur vi skulle ta oss hem mellan holmarna och det fiskade vi. Pappa och gästerna åkte iväg för att fortsätta torskfisket.


Vi, Bertil och Nils, försökte också att segla med Boman, men det gick sådär. Vi seglade in i Gullarn i undanvind. Men när vi skulle kryssa hem vann vi inget i höjd för varje slag, så vi startade motorn på hemvägen. Vi var lite äldre då och kunde starta motorn själva. Jag tror att vi skulle ha lagt på några decimeter på kölen för att kunna ta mer höjd på kryssen.



I slutet på 50-talet använde mamma Irenes bror, Ernst Kilbo, Boman mer när han och Ingeborg hade semester. Så han gjorde en investering i en ny motor, en Albin 1-cylindrig ca 8-10 hk. Den var väldigt modern och lättstartad. Denna motor satt i hela vår ungdom. Bertil övertog Boman mer och mer, men alla hade tillgång till båten. På senare år använde Bertil Boman för segling och motorn togs ur, (jag minns inte vilket år).


Ca 1995 tog Bertil isär Boman för spunningen i fören var lite dålig, stäven likaså, så borden kapades någon cm, ny stäv av ek, övre gången som tidigare varit ek byttes till fur, även byttes några spant. Och han seglade ständigt. Senare blev Bertil för gammal för segling, men Brittas son , så han tog över Boman till Stångholmesundet i Lysekil för segling några år. Efter att Axel haft jullen återfördes den till gamla bryggan och Maria (Bertils dotter). Ingen tog riktigt ansvar för underhållet, så därför tog vi kontakt med "Tôllar o Seil).


Nu är det ju lite att göra på jullen; akterspegeln har väl fått lite påfrestning av en snurra, strågkölen är loss och behöver bytas, kanske skulle kölen läggas på 5-10 cm för kryssens skull. På grund av is i båten i höstas borrade jag ett nytt naula (dyveke). Nu finns det tre stycken: mitt nya (10 mm) på styrbords sida, framför detta ett metall som Bertil satt dit och ett orginal på babords sida. Några kanske bör pluggas.


Vi ser fram emot att besöka Fisketången och se Boman i ett nytt sammanhang.


Fiskebäckskil 240915


Nils Kilbo, mob 070-5491729